ویژگیهای وبسایت خوب و حرفه ای
ویژگیهای وبسایت خوب و حرفه ای به ما کمک می کنند تا درک بهتری از یک وبسایت هدفمند و مفید داشته باشیم.
تا حالا فکر کردهاید مشخصات یک وبسایت خوب چه چیزهایی هستند؟
یک وبسایت خوب می تواند مزایای بسیاری برای شرکت یا هر فردی داشته باشد،
اما در صورتی که به درستی و طبق اصول استاندارد در مسیر اهداف صاحب سایت طراحی و مدیریت شود.
باید مراقب بود که یک وب سایت بد نیز می تواند به صاحب آن ضربه های گوناگونی وارد کند!
در ادامه با ۱۵ ویژگی و مشخصات یک وب سایت خوب و حرفه ای با ما همراه باشید.
حالا بیاییم و ویژگیهای وبسایت خوب را بررسی کنیم.
ویژگیهای وبسایت خوب و حرفه ای
۱- هدفمند بودن وبسایت
قبل از هر چیز بهتر است هدف و نیاز خود را از داشتن یک وب سایت بدانیم.
مشخص کردن اهداف می تواند نقشه ای کلی از طراحی و مدیریت سایت را در اختیار ما قرار دهد.
برای مثال یک شرکت برای معرفی و فروش محصولات خود اقدام و طراحی وب سایت می کند.
پس خصوصیات هر محصول باید به زیبایی و سادگی در دسترس کاربر قرار گیرد.
کاربر این سایت باید براحتی بتواند محصول مورد نظر خود را سفارش و خریداری کند و غیره.
۲- ظاهر خوب – راحتی و سادگی در خواندن مطالب
دسترسی آسان به مطالب
کاربر باید بتواند به راحتی مطلب و یا صفحه مورد نظر خود را پیدا کند.
رنگ متن و پس زمینه
در انتخاب رنگ پس زمینه و متن باید دقت شود تا مطالب به راحتی قابل خواندن باشند.
تاپیوگرافی خوب – فونت مناسب و خوانا
فونت استفاده شده در وب سایت باید شیک زیبا و قابل خواندن باشد.
پیشنهاد می کنم در یک صفحه نهایتا از دو فونت استفاده کنید.
اصولی که باید در تاپیوگرافی رعایت شوند:
- اندازه فونت
- عرض فونت
- ارتفاع بین خطوط
۳- سازگاری وب سایت در موبایل
امروزه responsive – واکنش گرا بودن یک وب سایت یکی از مهمترین ویژگیهای وبسایت خوب است.
می توان گفت در حال حاضر هر شخصی دارای موبایل می باشد و با تلفن همراه خود از اینترنت استفاده می کند.
در حال حاضر ۶۷ تا ۷۰ درصد کاربران از موبایل برای انترنت گردی استفاده می کنند.
در صورت سازگار نبودن سایت برای موبایل کاربران زیادی از دست خواهند رفت.
۴- محتوای مرتبط
مطالب یا محتوای وبسایت باید مربوط به موضوع اصلی سایت شما باشد.
این موضوع باعث ایجاد اعتماد برای کاربران و حتی گوگل خواهد شد.
مثلا نباید یک سایت رستورانی مطلبی در باره خصوصیات یک ماشین در سایت خود قرار دهد!
۵- صفحه های مهم
یک وبسایت خوب و حر افه ای از حداقل چند صفحه برای معرفی و ارتباط با کاربران تشکیل شده است
صفحه اصلی
در این صفحه اطلاعت کلی از خدمات و محصولات و مقالات و غیره تشکیل شده است.
این صفحه مانند ویترین یک فروشگاه است.
ارتباط با ما
این صفحه نیز راه های ارتباطی را مشخص نموده:
- نام و مش مشخصات فردی یا شرکت
- نشانی
- شماره های تماس
- فکس
- ایمیل
- شبکه های اجتماعی
- و غیره
در باره ما
در این صفحه اطلاعات کامل و جامعی از شخص یا شرکت قرار داده می شود.
- اهداف
- استراتژی ها
- تاریخچه
- داستان شرکت
اخبار و مقالات
اخبار و مقالات مرتبط با وب سایت در این قسمت قرار می گیرند.
سوالات متداول
نمایش سوالات متداول و پاسخگویی به آنها در یک صفحه می تواند برای کاربران جذاب و کارگشا باشد.
۶- مدرن بودن وب سایت
باید مطمئن بود وب سایت دارای خصوصیات مدرن و تکنولوژی روز است.
برای مثال پاسخ دادن و ارتباط با مشتری یکی از نکات کلیدی یک وب سایت خوب و حرفه ای است.
۷-SEO بهینه سازی
یک سایت هر چقدر زیبا و مدرن باشد، در صورتی که برای موتورهای جستجو بهینه نباشد، کارایی نخواهد داشت.
اگر سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه نباشد کاربران چگونه می توانند شما را پیدا کنند؟
سرعت وب سایت در موبایل و ویندوز(Desktop) و یا هر سیستم عامل دیگر باید بهینه باشد.
۸- امنیت
امنیت کاربران
اگر کاربران در سایت اطلاعاتی همچون ایمیل، شماره تماس، نشانی و عکس، آی پی و غیره وارد می کنند،
نگران دزدیده شدن اطلاعاتشان هستند.
باید امنیت اطلاعات کاربران را تضمین کرد و به آنها اطمینان خاطر داد.
امنیت وب سایت
همچنین باید با بستن حفره های امنیتی از هک نشدن وبسایت و اطلاعات سایت مطمئن بود.
۹- قابل اطمینان بودن
یک وب سایت حرفه ای باید به کاربران خود حس اعتماد دهد.
یکی از روش های اعتماد سازی و ایجاد اطمینان پاسخگویی سریع و خبر رسانی از به بهروزرسانی ها به کاربران است.
۱۰- پاسخگویی
همانطور که در بالا گفته شد یکی از نیاز های مدرن یک وب سایت پاسخگویی سریع و دقیق است.
۱۱- سرعت وب سایت
کاربران امروزی بسیار بی حوصله هستند!
در صورتی که برگزاری سایت شما ۳ ثانیه بیشتر باشد، یعنی سایت شما کند است.
این مسئله باعث می شود تا کاربر بلافاصله از سایت شما خارج شود.
بهینه بودن تصاویر، کدهای CSS، کدهای JAVA و Html می تواند سرعت سایت شما را افزایش دهد.
موسیقی و فلش، نه
تا جایی که امکان دارد از موسیقی و فلش مخصوصا در صفحه اصلی وب سایت استفاده نکنید.
۱۲- امکان اشتراک گزاری مطالب
برای بالا رفتن رتبه سایت و افزایش ورودی، در صفحات خود دکمه های اشتراک گزاری را قرار دهید،
تا کاربران بتوانند مطالب سایت شما را به اشتراک بگزارند.
یکی از تکنیک های بازاریابی اینترنتی اشتراک گزاری است.
۱۳- لینک داخلی
در محتوای خود به مطالب مرتبط لینک دهید، لینک دهی مناسب هم برای کاربر می تواند جذاب و مفید باشد هم برای گوگل.
۱۴- بروز رسانی
سعی کنید به طور منظم با قرار دادن محتوا و یا ویرایش محتوا سایت خود را بروز رسانی کنید.
این کار باعث می شود تا کاربران و موتورهای جستجو متوجه زنده بودن سایت شما بشوند!
۱۵- حفظ ارتباط با مخاطبین
با روش های مختلفی می توان بعد از وارد شدن کاربر اطلاعاتی از او گرفت
با گرفتن شماره تماس و یا ایمیل کاربران جدید را به کاربران همیشگی تبدیل کنید.
نتیجه گیری
برای داشتن یک وبسایت موفق و حرفه ای باید از تمام قابلیت های موجود برای رسیدن به اهداف استفاده کرد.
همچنین رعایت موارد بالا می تواند به پیشرفت وبسایت شما کمک کند.
علاوه بر این بهتر است همیشه سعی کنید اطلاعات خود را بروز نگه دارید.
3 پاسخ
عالی بود توضیحاتتون ممنونم
خواهش میکنم دوست عزیز.
بسیاری از وب سایت های داخلی نه پاسخگو هستند، نه امنیت کاربران را تامین میکنند و نه در موبایل به خوبی اجرا میشوند.از همه بدتر سرعت بسیار پایین این وبسایت های داخلی است. خدا صبرمان بدهد با این طراحی های ضعیف برخی صفحات وب.