تهیه تقویم محتوا از مراحل پایانی طراحی – تدوین استراتژی محتوا، لذت ‌بخش و انرژی‌زا است.
برای داشتن یک استراتژی خوب باید با دقت به بررسی و تجزیه تحلیل موضوعاتی چون:
اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، پرسونا و انتظارات مشتری‌ها، پیدا کردن کلمات کلیدی برای انواع مخاطبان و بسیاری مباحث دیگر، برنامه ریزی و زمان بندی دقیق محتوا یا تقویم محتوای حرفه‌ای تدوین کرد.

ایجاد تقویم محتوا برای هر کسب‌و‌کار می‌تواند متفاوت باشد و بر اساس نیازهای سازمان از محتوا و عناصر مرتبط و مناسب استفاده می‌شود.
اگر برای اولین بار می‌خواهید یک تقویم محتوایی ایجاد کنید، می‌توانید با دانلود نمونه‌ تقویم‌های آماده، آن‌ها را با کمی خلاقیت متناسب با کسب و کار خود بومی‌سازی کنید.

تقویم محتوا در مسیر تولید محتوای بهینه شده و هدفمند مانند چراغی مسیر را شفاف‌تر و مشخص‌تر می‌کند.

ایوب پاکذات

تقویم محتوا چیست

تقویم محتوا (Content Calendar) همان‌طور که از اسمش پیداست مربوط به زمان و محتوا بوده و مشخص می‌کند که محتوا در چه زمانی باید تولید، منتشر و بهینه‌سازی شده و یا ارتقاء داده شود.
استراتژی محتوا کمک می‌کند تا تولید محتوا به صورت هدفمند سازماندهی شده و قابل تجزیه و تحلیل باشد، با این حال می‌توان گفت داشتن تقویم محتوا ضروری است.
داشتن نظم و زمان‌بندی منظم در تولید و انتشار محتوا، موجب افزایش روند پیشرفت و رسیدن به بازخوردهای مثبت می‌شود.
برای مثال

  • ارسال منظم محتوای با کیفیت یک فرکانس مهم برای موتورهای جستجوی از جمله گوگل است.
  • کاربران شما در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت با مشاهده بی‌نظمی در انتشار محتوا، اعتماد کم‌تری می‌کنند.
تقویم محتوا چیست
تقویم محتوایی، زمانی که شرایط پیچیده شود به شما می‌کند تا بتوانید مسیر خود را به درستی ادامه دهید.

یک تقویم برای همه، همه برای یک تقویم

در یک تیم بازاریابی دیجیتال افراد مختلفی با تخصص‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند؛ نویسنده، گرافیست، بهینه‌ساز محتوا و دیگر افراد مجموعه همه با یک هدف کار می‌کنند.
ایجاد تقویم محتوا به تیم یا تیم‌ها کمک می‌کند هماهنگ‌تر و مشخص و منظم‌تر در مسیر پیشرفت حرکت کنند. به همین دلیل تولید محتوا تا انتشار و بازاریابی و تحلیل بازخوردها آسان‌تر خواهد شد.

معمولا فرایند تولید محتوا یک کار تیمی است.
اینکه هر فرد در تیم بداند که دقیقا چه وظیفه‌ای را در چه تاریخ و مدت‌زمانی باید انجام دهد، نه تنها به‌ سرعت پیشرفت تیم کمک می‌کند، بلکه برای خود فرد هم فعالیت در مجموعه را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌سازد.

فواید تقویم تولید محتوا

فواید تقویم محتوا را بعد از اجرای آن خودتان مشاهده خواهید کرد!
خاطره‌ای از خودم را در این رابطه برای شما می‌گویم. پس از آن لیست فواید و لزوم تهیه تقویم محتوا را مشاهده خواهید کرد.

دو سال پیش با مجموعه‌ای همکاری می‌کردم. یک ماه از شروع کارم در مجموعه گذشته بود که هم‌زمان دو نویسنده از تیم تولید محتوا جدا شدن. کار من طراحی و ساخت بنرهای تبلیغاتی و نوشتن توضیحات در صفحات محصول بود. از‌ اونجایی‌که بیشتر برای کمک به مجموعه همکاری می‌کردم، ناگهان تصمیم به نوشتن گرفتم. البته اینو هم بگم سال ۸۵ تا ۸۹ دست‌به‌قلمم واقعا خوب بود طوری‌که شعر و داستان می‌نوشتم.

موضوعی که باید می‌نوشتم مشخص بود، تا حدودی اطلاعات داشتم ولی باز‌م شروع به جستجو تو اینترنت کردم. خلاصه دو روز گذشت و من تو این دو روز ۴ بار عنوان و محتوا رو تغییر دادم و از اول نوشتم، گیج هم شده بودم. تا اینکه اتفاقی یه فایل Excel به نام استراتژی تولید محتوا رو تو پوشه‌ی اسناد پیدا کردم.

موضوع محتوا رو تو فایل پیدا کردم. فهمیدم هدف نوشتن این مقاله برای مجموعه چیه، چه موضوعات مرتبطی تا حالا تولید شده و چه بازخوردی گرفته شده. بنابراین دوباره شروع به نوشتن کردم، اما این بار خیلی سریع پیش می‌رفتم چون می‌دونستم کاربری که قرارِ محتوای منو ببینه دنبال چی می‌گرده، و می‌دونستم باید به اون چی بگم……

ایوب پاکذات

هدف از تدوین تقویم محتوا

  • مجموعه از روند و اهداف پروژه آگاه می‌شود. یکپارچگی و هماهنگی باعث بازدهی اثر‌بخش منابع انسانی می‌شود.
  • برنامه‌ریزی آسان می‌شود.
  • با نگاهی کلی و از بالا، آسان‌تر می‌توان به ایده‌های خوب رسید.
  • رهایی از سردرگمی‌های ایده برای تولید متن یا ویدئو.
  • آمار و روند پیشرفت یا پسرفت پروژه بهتر مشخص می‌شود.
  • نقشه محتوا را می‌توان با توجه به نیاز و توانایی مجموعه، به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تنظیم نمود.
  • با رعایت نظم در انتشار مطالب، مشتری یا کاربر به اعتماد بیشتری به کسب‌و‌کار خود کرد.
  • تا یک سال تصویر واضحی از نحوه تولید محتوا خواهید داشت.
  • باعث جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری خواهد شد.
  • تاریخ‌ها و رویدادهای کلیدی و تاثیر گذار را پیدا خواهید کرد.
  • با برنامه‌ریزی و سازماندهی محتوا، می‌توانید زمان زیادی را برای پیدا کردن موضوع محتوا در آینده صرفه‌جویی کنید.
    • بنابراین فرصت یافتن و رسیدگی به مشکلات و بروزرسانی محتواهای ضعیف و همچنین ایده‌های خلاقانه برای تولید محتوا را خواهید داشت.

نمونه تقویم تولید محتوا

نمونه تقویم محتوا کمک می‌کند تا چارچوب یک نقشه کلی از محتوا را درک کنید. مخصوصا اگر اولین بار است که می‌خواهید این کار انجام بدهید، کافی‌ست یک نمونه‌ی خوب و مرتبط با موضوع سایت خودتان را دانلود کرده و شروع به پُر کردن آن کنید.
ابزارهای مختلفی در رابطه با سازماندهی محتوای وب‌سایت وجود دارد، البته لازم نیست حتما از ابزار مخصوص استفاده کنید، می‌توانید از ابزارهای Google Sheets ,Excel، Word, HubSpot استفاده کنید،
همچنین می‌توانید زمان‌بندی تولید و انتشار موضوعات خود را روی کاغذ به نقشه محتوا تبدیل کنید.
خود من از تقویم ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنم، البته این تقویم بیشتر برای کسانی که به‌تنهایی کار می‌کنند مناسب است.

ابزار تقویم محتوا
زمان تولید محتوای درج شده در این تقویم بین یک بازه مشخص شده یادآوری می‌شود.

بخش‌های عمومی نمونه تقویم

بیشتر نمونه های تقویم محتوا از چند بخش عمومی تشکیل می‌شوند:

  1. عنوان : نشان می‌دهد محتوای شما دقیقا در رابطه با چه موضوع خاصی است، و در کدام دسته از سایت شما قرار‌گرفته.
  2. تاریخ انتشار محتوا: مدت‌زمانِ نوشتن، ویرایش، سئو، تصاویر و دیگر عناصر محتوا را در نظر گرفته و پس از آن تاریخ منتشر شدن هر محتوا را تعیین کنید.
  3. مخاطب: شناخت مخاطب معمولا در استراتژی محتوا مشخص می‌شود، اما باز هم در تقویم محتوا بهتر است خاص‌تر مشخص شود.
    • محتوای شما دقیقا برای چه کسی یا چه کسانی ساخته‌شده است؟
    • شما باید بدانید مخاطب شما چگونه اطلاعات موردنیاز خود را در وب به‌دست می‌آورد.
  4. دعوت به عمل – CTA: فرض کنید محتوای شما به بهترین نحو آماده‌شده و به‌دست کاربر رسیده است.
    • بدون شک هدف شما فقط دیدن صفحه وب و مشاهده آن توسط کاربر نیست. دکمه یا عناصر دعوت به عمل به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کاربر جذب‌شده را به صفحه‌ی موردنظرتان یا صفحه هدف هدایت کنید.
  5. هدف محتوای ایجاد‌شده: پشت هر مطلب باید هدفی باشد، شما باید بدانید که چگونه باید به این هدف برسید.
  6. نوع محتوا: ویدئو، متن، پادکست، اینفوگرافی، محصول و غیره.
  7. نویسنده: با توجه به تجربه و تخصص افراد، می‌توان نویسندگان محتوا را انتخاب کرد.
  8. ارتقاء و اشتراک‌گذاری: بعد از انتشار، حال نوبت این است که نوشته، ویدئو، پادکست یا اینفورگرافی (Infographic) خود را ارتقاء دهید تا هر چه بیشتر احتمال دیده شدن آن بالا برود.
  9. تحلیل آمار: بررسی‌های آماری بهتر است به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه باشد، اگر هم به اهداف خود نرسیده‌اید تجزیه‌و‌تحلیل بیشتری برای درک مشکل انجام دهید. تا بتوانید در آینده از تجربه‌ی امروزتان استفاده کنید.

دانلود نمونه تقویم محتوا

بعد از دانلود نمونه تقویم محتوا، با پر کردن فرم می‌توانید روند محتوایی خود را کنترل و سازماندهی کنید.
نمونه دانلود شده را با کارشناسان تیم بررسی کنید تا با کمک یکدیگر آن را برای سازمان خود بومی‌سازی کنید.
برای دانلود روی دکمه دریافت نمونه تقویم محتوا کلیک کنید، این فایل Excel می‌تواند آغازگر خوبی برای تهیه – ایجاد تقویم محتوایی شما شود.

دانلود نمونه تقویم
این یک نمونه بسیار ساده است، هر چه تقویم محتوا شفاف‌تر و دقیق‌تر باشد، روند تولید محتوا بهتر پیش خواهد رفت.

در اینجا می‌توانید یک نمونه تقویم محتوا بسیار ساده را در فرمت اکسل دانلود و مشاهده کنید.

مراحل تهیه تقویم تولید محتوایی

قبل از شروع به ساختن، بهتر است استراتژی خود را تدوین کرده باشید.
با این حال بهتر است موارد زیر را هم در نظر بگیرید.

۱- محتوای شما نشان‌دهنده شخصیت برند شماست

  • مشخص کنید محتوای شما جنبه‌ی سرگرمی دارد یا حرفه‌ای.
  • آیا محتوای شما منعکس‌کننده‌ی شخصیت نام تجاری شماست؟
  • سوالات کلیدی راهبرد محتوای خود را پاسخ داده‌اید؟
  • آیا می‌دانید مشتریانتان دقیقا به چه اطلاعاتی را نیاز دارند؟

برای درک بهتر بازاریابی محتوای کسب‌و‌کار خود و هدف از تولید هر محتوا، موارد زیر را در نظر بگیرد.

  • مطالب مربوط به بازاریابی و بدست آوردن کاربران بیشتر را مشخص کنید.
  • حفظ کاربران با تولید محتوای هفتگی. مثلا اخبار،‌ گزارش‌ها، بازخوردها و غیره.
  • همراهی و ارتباط دائمی با مشتریان و مخاطبان
  • ایجاد محتوای بازخوردهای موفقیت‌آمیز خرید محصول یا خدمات را در برنامه‌ی خود قرار دهید.
  • از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، سعی کنید آمار و نرخ تبدیل را بدست آورید.
  • مشاوره محصول، راهنمای خرید، روش استفاده از محصول یا خدمات را به تقویم اضافه کنید.

۲- تولید محتوا برای اهداف

  • ممکن است محتواهای مختلفی از قبل وجود داشته باشد، همه‌ی آن‌ها را در یک لیست بنویسید.
    • ممکن است نیاز به تغییرات متعددی داشته باشند.
  • مهم‌ترین موضوعات را بدون توجه به تعدادشان لیست کنید.
    • با توجه به اهمیت مطالب برای مخاطبان، آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.
  • همچنین مواظب باشید موضوعات تکراری باشید تا به سئو سایت صدمه وارد نشود.
  • سپس بر اساس کلمات کلیدی و نیاز کاربران و اهداف برند، عناوین محتواهای جدید را به لیست اضافه کنید.

۳- انتخاب نوع محتوا

اینکه محتوای شما دارای چه قالب یا عناصری اشت، به نیاز کسب‌و‌کار شما مربوط است.
بنابراین تاریخ انتشار، موضوع محتوا و نوع آن باید در تقویم محتوا تعیین شود.
اهداف هر محتوا ممکن است متفاوت باشد، برخی از اهداف:

برخی از انواع محتوا عبارت‌اند از:

  • مقالات – وبلاگ
  • کتاب الکترونیک (PDF)
  • صفحات فرود
  • پادکست‌ها
  • ویدئو یا کلیپ‌های تصویری
  • محتوای شبکه‌های اجتماعی
  • خبرنامه‌های ایمیلی
  • اینفوگرافیک (Infographic)

برای انتخاب هر نوع محتوا هیچ محدودیتی نخواهید داشت، شما با بررسی پرسنای مخاطب، تعداد و تخصص منابع انسانی مجموعه و دیگر دارایی‌ها، می‌توانید بهترین نوع محتوا را تشخیص دهید. برای مثال هر هفته دو مقاله، یک پادکست و یک ویدئو، هر‌ماه یک کتاب الکترونیکی و غیره.

تقویم محتوا
می‌توان با در نظر گرفتن موضوع و هدف هر قطعه محتوا، نوع محتوا را تعیین کرد.

۴- هر محتوا در کدام روز منتشر شود

حالا که نوع محتوا مشخص‌شده، زمان دقیق انتشار را هم در تقویم مشخص کنید.
با تحقیق و کمک کارشناس سئو و همچنین پرسونای مخاطب، باید بدانید که مشتریان شما چه روزهایی « در کدام ساعت روز» را بیشتر صرف خواندن یا مشاهده محتوا می‌کنند، در چه روزهایی فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی دارند و غیره. با کمک analytics google می‌توانید اطلاعات خوبی در این رابطه به دست آورید.

با توجه به تاریخ معرفی محصول جدید، محتواهایتان را زمان‌بندی کنید.
رویدادها خاص مربوط به حوزه کسب و کارتان را مشخص کنید.
برای مناسبت‌های تاریخی و تعطیلات برنامه‌ریزی کنید.

۵- سازماندهی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

عناصر استفاده‌شده در محتوای شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر متفاوت هستند.
مثلا اینستاگرام در اکثر مواقع تصویر محور است، اما یوتیوب ویدئو محور است. فراموش نکنید در تمام شبکه های اجتماعی متن یا توضیح کوتاه پست، با‌اینکه محدودیت تعداد کاراکتر را دارد، اما مهم و کلیدی است.
می‌توان برای هر قطعه محتوا یک الگوی کلی داشت و از آن برای زمان‌بندی و تنظیم محتوای شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. برنامه تبلیغاتی گاهی نیز بسته به نوع یا موضوع محتوا ممکن است متفاوت باشد.

تهیه تقویم محتوا
از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید، برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی محتوا بسیار مفید خواهند بود.


۶- ابزار های مدیریت تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای زیادی برای تنظیم محتوای رسانه‌های اجتماعی ساخته‌شده‌اند، در این ابزار شما محتوای مورد‌نظر را در تاریخ مشخص‌شده برای هر رسانه، تنظیم می‌کنید. سپس به‌صورت خودکار در زمان مشخص شده، محتوا منتشر خواهد‌شد. چند ابزار معروف مدیریت مطالب شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • Hootsuite
    دارای نسخه تجاری و رایگان است. امکانات نسخه رایگان:
    • بررسی و مدیریت ۳ حساب کاربری
    • زمان‌بندی برای انتشار ۳۰ مطلب
    • امکان برگزاری مسابقات
    • آمار و تحلیل دنبال کننده‌ها
  • Buffer
    یکی از خصوصیات جالب این ابزار امکان شناسایی بهترین زمان برای انتشار محتوا، بر اساس زمان حضور مخاطبان شماست. تا حد زیادی شبیه به Hootsuite است. ولی در نسخه رایگان تنها ۱۰ مطلب را می‌توان در تقویم جای داد.
  • Wistia
    بیشتر برای آمار Youtube مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.
  • TweetDeck
    ابزار رایگان برای مدیریت توییتر
  • SocialOomph
    یک ابزار همه‌کاره برای شبکه‌های اجتماعی معروف، که دارای دو نسخه رایگان و پولی می‌باشد.
  • Friends+Me
    ابزاری با طراحی زیبا و رضایت بالای کاربران بوده اما بیشتر روی گوگل پلاس متمرکز است. در حال حاضر فعالیت گوگل پلاس متوقف شده‌است.
  • Social Pilot
    برای شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ مناسب است، این ابزار قابلیت مدیریت پروفایل‌های مشتریان شما را داراست.
  • Followerwonk
    تجزیه تحلیل دنبال‌کننده ها
  • Zoho Social
    این ابزار بیشتر برای آژانس‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، و در نسخه رایگان تنها قادر به مدیریت یک پروفایل کاربری خواهید بود.
  • Chattypeople
    یک ربات است که در فیس‌بوک پیشنهادهای مانند مشاهده و خرید محصول و غیره را به دنبال کنندگان شما می‌دهد.
  • PromoRepublic
    بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ قالب و ایده‌های جالب را در خود جای داده است. شما می‌توانید با نرم‌افزارهای ویرایشی نمونه‌های آماده را برای خودتان ویرایش کنید. همچنین امکان اضافه کردن روزهای خاص، تعطیل و مناسبت‌ها را در تقویم دارا می‌باشد. این قالب ها در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه‌شده‌اند.
    • اینستاگرام
    • فیسبوک
    • لینکدین
    • توییتر

نتیجه‌گیری ایجاد تقویم محتوا

اکنون با بیشتر مزایای تهیه تقویم محتوا تا حد زیادی آشنا شدید.
نظم بخشیدن و ساماندهی محتوا می‌تواند در بهینه‌سازی و مدیریت زمان در پروژه بسیار تأثیرگذار باشد.
توصیه می‌کنم هر ماه آمار و روند رشد ترافیک و نرخ تبدیل را بررسی کنید، ممکن است نیاز باشد تغییراتی در نقشه محتوا ایجاد کنید.
هنگام تجزیه و تحلیل آمارها ممکن است ایده‌هایی به ذهن شما برسد، حتماً آن‌ها را یادداشت کنید.
هر‌ماه می‌توانید با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، تقویم را به‌روزرسانی کنید.

  • کدام برنامه‌ها به خوبی پیش رفته‌اند؟ دلایل موفقیت را پیدا کنید.
  • عملکرد کدام قسمت‌ها ضعیف بوده؟
    • چگونه می‌توان نقاط ضعف را بهبود بخشید؟
  • ویژگی‌های بیشتری را در تقویمتان جای دهید.
    • برای مثال تعیین کنید طول هر قطعه محتوا چقدر باید باشد.
  • روش‌های بازاریابی هر محتوا را مشخص کنید.
  • اضافه کردن جزئیات بیشتر در تقویم مانند سرفصل‌ها، هدف هر قطعه، کلمات کلیدی، عناصر داخلی و حتی خلاصه‌ی آنچه محتوا پوشش می‌دهد، ممکن است زمان‌بر باشد.
    • اما سرعت ساخت و تولید مطالب را در مسیر تولید محتوا، چندین برابر افرایش خواهد داد.
    • همچنین به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید به تحلیل و بررسی بازخوردها بپردازید.

منابع: طراحی سایت در قزوینHow to Build a Content Calendar

فهرست