طراحی استراتژی محتوا در ۷ مرحله – برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا از کجا شروع کنیم؟
تولید محتوا راه‌حلی طبیعی و دوستانه است تا مخاطبان بتوانند با کسب‌و‌کار شما آشنا شوند.
اگر می‌خواهید شروع به تولید محتوا کنید، ابتدا استراتژی تولید محتوای خود را بچینید! حالا چگونه استراتژی محتوا را ایجاد یا تدوین کنیم؟
بهتر است معنی استراتژی محتوا را با توضیح کوتاهی بررسی کنیم. سپس به سوال بالا پاسخ دهیم.

طراحی استراتژی محتوا

تدوین استراتژی محتوا به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا با هدفی مشخص، بتوانند خودشان را به مشتریان بشناسانند.
فرض می‌کنیم یک وب‌سایت حرفه‌ای طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم.
سایت‌هایی را دیده‌ام که ابتدا خیلی قوی طراحی شده‌اند و سئوی خوبی هم داشته‌اند، برای مدتی هم از گوگل رتبه گرفته و مخاطبان به‌راحتی توانسته‌اند آن‌ها را پیدا کنند. اما چرا بعد از مدتی رتبه‌هایی که از موتورهای جتسجو گرفته‌اند از بین می‌روند؟

اگر برای سایت خود محتوا نداشته باشید، بعد از مدتی همه‌چیز شروع به اُفت می‌کند، ورودی‌ها از موتورهای جستجو کاهش پیدا می‌کنند و رقبا جای شما را خواهند گرفت.
داشتن محتوا به تنهایی راه‌گشا نیست.
محتوای شما باید با کیفیت و حرفه‌ای باشد.بنابراین هر چه سریع‌تر برای محتوای خود استراتژی متناسب با اهداف سازمان را تدوین کنید.

ایوب پاکذات

با تدوین استراتژی محتوا، کاربران بهتر می‌توانند با سازمان ارتباط و تعامل داشته باشند.
برای شروع تدوین یا تعریف استراتژی محتوا شما باید بدانید:

طراحی استراتژی محتوا

۱- سوالات کلیدی در استراتژی تولید محتوا

پاسخ‌های شما به سوالات بالا در تدوین استراتژی محتوا بسیار مفید خواهند بود.
در ادامه نحوه‌ی ایجاد استراتژی محتوا را به صورت کلی بررسی می‌کنیم.

۲- تنظیم اهداف برای تدوین استراتژی محتوا

اولین مرحله در طراحی استراتژی محتوا تصمیم‌گیری در رابطه با هدف است. برخی از اهداف تولید محتوا عبارتند از:

پس از مشخص شدن اهداف، آن‌ها را بر اساس نیازها و هدف سازمان اولویت بندی کنید.
با تعریف اهداف، بهترین راه ممکن برای بازاریابی محتوا را بدست خواهید آورد.

برای مثال اگر هدف شما افزایش ورودی کاربران و معرفی برند تجاری است، با تمرکز بر کلمات کلیدی شروع به تولید‌محتوا می‌کنید.
اما اگر اولویت اول، تاثیرگذاری بر ذهن مشتری است می‌توانید از محتوای داده‌محور یا تحقیقاتی استفاده کنید.

تدوین استراتژی محتوا

۳- مخاطب هدف در استراتژی محتوا

گام بعدی تدوین استراتژی محتوا این است که مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

فرد یا افرادی که نیازمند یا علاقه‌مند به محصول شما هستند را مخاطب هدف می‌نامیم.
محتوای شما وقتی اثربخش خواهد بود که بدانید برای چه کسی تولید‌ محتوا می‌کنید.
شما باید بدانید چه کسانی مشتری شما هستند، مخاطبان شما چه خصوصیاتی دارند و با شناخت و درک مخاطبان هدف، راهبرد بهتری طراحی خواهید کرد.

متاسفانه اگر مخاطب هدف خود را نشناسید، محتوای شما نمی‌تواند انتظارات کسب‌و‌کار را برآورده کند.
برای مثال ممکن است هزینه کنید، زمان بگذارید تا یک محتوای ویدئوی در رابطه با کسب‌و‌کارتان بسازید، اما کاربر موردنظرتان به محتوای ششما نیازی نداشته باشند.
البته بهتر است محتوا برای همه‌ی افراد در هر سطحی مفید باشد، اما مخاطب هدف باید در اولویت قرار گیرد.

طراحی استراتژی محتوا

برای تدوین استراتژی محتوا، چگونه مخاطب هدف را بشناسیم؟

با کمک برخی ابزارهای آنلاین و خلاقیت خودتان مخاطب هدفتان را مشخص کنید.
برای مثال خدمات وب سایت من طراحی سایت در قزوین یا هر کجای دنیا است.
مخاطب هدف آوینام صاحبان کسب‌و‌کارها و شرکت‌ها و برندهایی هستند که می‌خواهند در فروش و معرفی برند خود پیشرفت کنند.

اگر می‌خواهید مخاطبان هدف خود را برای تدوین و طراحی استراتژی محتوا پیدا کنید.
به انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب‌و‌کار خود رجوع کنید و سوالات و دغده‌های کاربران را بررسی کنید.
در این بررسی به داده‌هایی همچون سن، تحصیلات، جنسیت و شخصیت بیشتر دقت کنید. در ادامه با چند روش معمول در یافتن مخاطب با ما همراه باشید.

تقویم محتوا

۴- تقویم محتوا

یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی استراتژی محتوا ایجاد تقویم تولید محتوا است.
برنامه‌ریزی منظم در انتشار مطالب با کمک تقویم محتوا میسر می‌گردد.
تنظیم زمان‌بندی قرار دادن محتوا باید با بازرایابی محتوا مطابقت داشته باشد.
عدم هماهنگی بین انتشار مطالب و بازاریابی مطالب، می‌تواند موجب از دست دادن علاقه مخاطبان شما، و در نتیجه کاهش نرخ ورودی و تبدیل شود.

در نظر داشته باشید که ایجاد و انتشار مطالب به صورت منظم از نظر گوگل و دیگر موتورهای جتسجو بسیار مهم است.
برای مثال یک وب‌سایت در ۶ ماه، ماهیانه ۱۰ مطلب منتشر می‌کند، اگر در این روند به 5 مطلب کاهش پیدا کند رتبه و ورودی‌های سایت کاهش پیدا خواهند کرد.
اما برای وب‌سایتی که از ابتدا هر ماه ۵ مطلب منتشر می‌کرده، کاهشی در ورودی و رتبه‌ها ایجاد نمی‌شود.
مهم نظم در تولید محتواست.

۵- پس از طراحی استراتژی محتوا وقت تولید محتواست

استراتژی تولید محتوا را انجام داده‌اید، اکنون زمان ساخت محتوا برای کسب‌و‌کار است.
بیشتر شرکت‌ها با محتوای متنی شروع به کار می‌کنند، چرا که زمان و هزینه‌ی کمتری نسبت به انواع دیگر محتوا (ویدئو – پادکست) دارد.
با این‌حال امروزه محتواهای بصری و تصویری بیشتر طرفدار دارند.

ممکن است انواع مختلفی از محتوا را بسته به اهداف یا تقویم خودتان تولید کنید.
برای مثال اگر محصول شما مواد غذایی است، بهتر است از ویدئو یا تصاویر با کیفیت استفاده کنید.
اگر زمان و سرمایه‌ی کافی دارید، می‌توانید برای یک موضوع تعیین شده از انواع محتوا استفاده کنید. یا به محتواهای قدیمی، ویدئو و پادکست اضافه کنید.

Content Generation
در طراحی استراتژی محتوا از انواع محتوا استفاده کنید.

چند نکته در باب تولید محتوا

مقاله طولانی یا کوتاه

استراتژی میزان تولید محتوا در ماه

سوالی که بسیار از مشتری‌ها از من می‌پرسند این است که چه تعداد مطلب در هر ماه باید منتشر کنیم؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال باید چند مورد را درنظر گرفت:

یک تحقیق دیگر با عنوان «How Often Should Companies Blog» نشان می‌دهد که پیشرفت و افزایش ورودی سازمان‌هایی که در ماه ۱۶ پست یا بیشتر از آن را در یک ماه منتشر می‌کنند، ۴/۵ برابر بیشتر از سازمان‌هایی که ۰-۴ مطلب در ماه ارسال می‌کنند.

استراتژی محتوا
بررسی آمار تعداد محتوای تولید شده در هر ماه

۶- بهینه سازی محتوا

قبل از انتشار محتوایی که می‌خواهید منتشر کنید آن را سئو و بهینه کنید.
محتوای بهینه شده به درک گوگل برای رتبه بندی و نمایش صفحه‌ی شما در نتایج جستجوبه کمک می‌کند.
همچنین کاربران از مشاهده‌ی یک محتوای خوب و بهینه شده بیشتر لذت می‌برند. چند نکته در بهینه سازی محتوا:

۷- محتوای تولید شده را ارتقا دهید

در کنار طراحی استرتژی محتوا بهتر است یک استراتژی ارتقای محتوا هم داشته باشید.
بعد از روند تولید و بهینه سازی، چقدر امکان دارد مخاطب هدف آن را ببیند؟!
با ارتقای محتوا می‌توان این احتمال را افزایش داد.
مخصوصا وقتی که تازه کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید.

برای ارتقا می‌توانید با لینک‌سازی طبیعی و هدفمند از دیگر سایت‌های مرتبط ورودی بگیرید، از مخاطبان و دوستان بخواهید مقاله‌ی شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در اوایل، روند رشد تعداد مخاطبان آهسته پیش می‌رود، اما با گذشت زمان و افزایش تعداد پیوندها، مخاطبان بیشتری به وب‌سایت شما سرازیر خواهند شد.

چگونه محتوا را راتقا دهیم؟

اگر استراتژی ارتقا را در مرحله طراحی استراتژی محتوا، مشخص کنیم، پس از تولید محتوا با نظم و سرعت بهتری به اهداف می‌رسیم. چند روش بازاریابی محتوا و ارتقا محتوا را در ادامه مرور می‌کنیم.

  1. تبلیغات پولی
    • اگر می‌خواهید محتوا را سریع به مخاطب هدف برسانید با پرداخت پول این کار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. برای مثال با استفاده از ads.google.com «دسترسی با فیلتر شکن!» می‌توانید با کلمه‌های کلیدی انتخابی، محتوای خود را برای مخاطبان هدف در هنگام جستجو، به نمایش بگذارید. فیسبوک هم تبلیغات پولی مشابهی دارد ولی در ایران کمتر استفاده می‌شود.
  2. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی
    • بعد از تولید محتوا، آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اشتراک گذاری هم باید هدفمند باشد. با خلاقیت، همراه با تغییرات محلی و فصلی و یا ایام خاص، محتوای خود را ارائه دهید.
  3. ایمیل مارکتینگ و ارسال پوش
    • ایمیل مارکتینگ در صورتی که حرفه‌ای باشد، بسیار کارساز است. ارسال پوش می‌تواند خیلی سریع و مستقیم با کاربران وفادار ارتباط برقرار کند.

طراحی استراتژی محتوا